vrijdag, 24 november 2017
Home / Zwangerschapskwaaltjes

Zwangerschapskwaaltjes

In minder dan een jaar tijd wordt er in je baarmoeder een minimensje gemaakt. Dat deze enorme verandering in je lichaam gepaard gaat met bijzondere bijwerkingen – vaak minder prettig dan prettig – is in feite onvermijdelijk. Het hoort erbij en gelukkig zijn ze van tijdelijke aard. En door zwangerschapskwaaltjes te (h)erkennen, kun je vaak iets doen om ze te verlichten.

Rugpijn

Je bolle buik zorgt voor een andere lichaamshouding: je maakt je rug hol om in evenwicht te blijven. Je onderste rugwervels worden daardoor overbelast. En omdat je gewrichtsbanden door zwangerschapshormonen al verslapt zijn, en je in korte tijd zwaarder bent geworden, hebben je rugwervels het al moeilijk. Dit kan zorgen voor lage rugpijn. Voorkom dit door een goede lichaamshouding aan te nemen. De lijn van je achterhoofd tot je hielen zou recht moeten zijn. Je bilspieren zijn aangespannen, je buikspieren aangetrokken en je kantelt je bekken automatisch naar achter. Toch een zere rug? Een warme douche, ouderwetse warmtelamp of massage kan verlichting brengen. Of probeer deze oefening: ga op handen en knieeën staan en laat je rug afwisselend hol en bol worden.

 

Obstipatie (en aambeien)

Ten eerste hebben je darmen een dubbele functie te vervullen: ook je kindje moet van voedingsstoffen worden voorzien. Daarom werkt de boel wat langzamer. Daarbij wordt in de zestiende week van je zwangerschap het HCG hormoon vervangen door progesteron. Dit hormoon maakt je lichaam, inclusief je darmen, slapper. Daardoor kan je ontlasting wat harder worden. Wat je kunt doen? Zorgen voor extra veel vocht, vezels, vitamines en beweging. En neem de tijd op de wc, want anders krijg je er ook nog aambeien bij, hoewel die ook los daarvan kunnen ontstaan. Ongeveer 70% van de vrouwen krijgt er tijdens of na de zwangerschap last van. Het komt door de verhoogde druk rond je anus waardoor de bloedvaatjes opzwellen, gaan jeuken en pijn kunnen doen. Des te meer reden om te denken aan goede voeding met voldoende vocht en beweging!

 

IJzertekort en bloedarmoede

Voor de productie van bloedcellen gebruikt je baby (als eerste) het ijzer uit jouw bloed. Let er daarom op dat je voldoende ijzer eet, anders wordt je duizelig, zwak en moe en kun je bloedarmoede krijgen. Hierin zit veel ijzer: vlees (het meeste in rundvlees), volkoren graanproducten, peulvruchten, peer, pruim, rozijn, appel, alle soorten bessen, radijs, spinazie, kropsla, ui, kool, wortel, komkommer, maïs, linzen, selderij, brandnetel en bietensap. Vitamine C helpt bij de opname van ijzer. Door bij elke maaltijd groente, vers fruit (in kiwi zit de meeste vitamine C) of vitamine C rijk vruchtensap te gebruiken, wordt ijzer beter in het bloed opgenomen.

 

Striae of zwangerschapsstrepen

Door je uitdijende lichaam kan je onderhuidse bindweefsel barsten: je krijgt zwangerschapsstrepen of striae. Paarsrode streepjes die zich op je huid aftekenen, vaak op de buik, maar bijvoorbeeld ook op armen en benen. Er zijn allerlei crèmes, serums en zalfjes tegen striae in de handel, maar eigenlijk is het een kwestie van aanleg én aankomen. Het is dus moeilijk te voorkomen. Mocht je striae krijgen, beschouw het dan maar als een eeuwig bewijs van de prestatie die je met je zwangerschap en bevalling hebt geleverd!

 

Bekkeninstabiliteit

Vergeleken met vroeger hebben veel meer zwangere vrouwen last van bekkenpijn, ook wel bekkeninstabiliteit genoemd. Waarschijnlijk komt dit omdat we te druk zijn met ons dagelijks bestaan en vergeten dat je tijdens je zwangerschap soms verplicht rust moet nemen. Dus niet even snel zitten, maar echt languit op de bank. Klachten die bij bekkeninstabiliteit horen, variëren van een beurs gevoel rond je schaambeen (de voorkant van je bekken), tot lage rugpijn met uitstraling naar de lies, bil, heup of bovenbeen. De klachten ontstaan door de verweking van het kraakbeen en de spierbanden. Hierdoor ontstaat een soepel bekken dat de bevalling makkelijker maakt. Maar je bekken raken wel sneller overbelast. Neem dus voldoende rust en probeer je bekken zo gelijkmatig mogelijk te belasten bij tillen, opstaan en bewegen.

 

Labiel/emotioneel

Tijdens je zwangerschap gieren de hormonen door je lichaam. Dat kan zijn invloed hebben op jouw stemming. Daarnaast betekent een zwangerschap gewoon een grote verandering, zowel op je lichaam als op je leven, en daar kun je het af en toe moeilijk mee hebben. Tijdens de laatste maanden heb je waarschijnlijk minder belangstelling voor de buitenwereld: wat er met jou en in je lichaam allemaal gebeurt, is wel even genoeg. Dat is helemaal niet gek. Wel is het goed om je partner van je gevoelens op de hoogte te brengen, zodat hij snapt wat er in je omgaat. Wees niet bang dat negatieve gevoelens je kindje zullen schaden. Alleen hoge, langdurige stress is schadelijk: dan komen er bepaalde hormonen in je bloed vrij die hij zal overnemen. Ten slotte: leg de lat voor na de bevalling niet te hoog voor jezelf. Hoezeer jij je ook op de geboorte verheugt, je gevoelens zullen niet altijd zo mooi zijn als je had verwacht. Je mag ook verdriet, angst of twijfels hebben. Sterker nog, soms is dat door de hormonen niet eens te controleren. Laat daarom die negatieve gevoelens maar toe. Je kindje is onvoorwaardelijk met jou verbonden en jullie hebben nog een heel leven samen om mooie momenten te beleven.

 

Brandend maagzuur

Niet schadelijk, maar o zo irritant en pijnlijk: brandend maagzuur. Deels komt dit door de onder invloed van hormonen (progesteron) die je lichaam weker maken. Zo ook de maagspier die normaliter de maag netjes afsluit. Het maagzuur komt nu dus makkelijker omhoog. Daarnaast oefent je vergrote baarmoeder druk uit op de buik, waardoor het maagzuur omhoog geduwd kan worden. Het kan helpen om wat vaker in minder grote porties te eten, goed te kauwen, niet te vet en kruidig te eten en koffie, koolzuur en citrusvruchten te vermijden. Stop in bed ook een extra kussen onder je hoofd, zodat het maagzuur weer kan terugstromen. Probeer daarnaast voor het slapen gaan niet teveel te eten.

 

Misselijkheid

De hormonen zijn weer aan het werk… Veel vrouwen hebben vooral het eerste trimester last van misselijkheid, wanneer het zwangerschapshormoon HCG op zijn hoogst is. Heel vervelend, maar pas schadelijk bij aanhoudende ernstige misselijkheid, waarbij er door het continu overgeven onvoldoende voedingsstoffen voor de ontwikkeling van het kindje binnen blijven. Maar meestal heb je genoeg reserves. Bovendien wordt je kindje altijd als eerste bediend. Zorg er wel voor dat je op andere manieren energie kan besparen. Je mag je bijvoorbeeld gerust ziek melden voor je werk, of alleen de middagen komen werken. Wat kan helpen, is de dag beginnen met een licht ontbijt op bed en gedurende de dag kleine beetjes eten tot je te nemen. Bouillon zorgt ervoor dat je zout en vocht binnenkrijgt en kan de eetlust opwekken. Misschien lust je nu wel andere dingen dan normaal – blijf zoeken naar eten dat je wél aanstaat. Luchtjes kunnen ook misselijkheid opwekken. Zorg voor een fris binnenklimaat, ventileer voldoende, schep zelf regelmatig een luchtje en laat je huisgenoten/collega’s rekening houden met je gevoeligheid voor bepaalde geuren. Misschien kan je partner voor je koken en boodschappen doen, zodat je misselijkheid zo min mogelijk wordt opgewekt.